Öncelikle bize kendinizi tanıtır mısınız?
Erzurum İspir doğumluyum. 13 yaşımda İstanbul’a geldim. İstanbul’da simit sattım, bakkal işlettim, fırıncılık yaptım. Aylık ücretle çalışmayı hiç istemedim. Hep kendi işim olsun istedim. Ağabeyim ve bazı akrabalarım müteahhitlik yapıyordu. Biz de yakın çevremizin teşvikiyle Allah’ta nasip edince 1993 yılında Hisar İnşaat firmamızı kurduk. İlk zamanlarda iş bitirme belgemiz olmadığı için emanet işler yapmaya başladık. O zamanlar karne kiralamak vardı. Kiralık karne ile ilk işlerimiz bakım-onarım, tadilat derken şansımız yaver gitti ve kendi iş bitirmelerimizle alnımızın akıyla bugünlere kadar geldik.
İHALELERDE ORTALAMA FİYAT SİSTEMİ UYGULANMALI
İhale yasasından kaynaklanan sorunların aşılması ve inşaat sektörünün daha işlevsel hale gelmesi için neler söylemek istersiniz?
Altında kiralık araba, elinde deri çanta ve lüks cep telefonundan başka bir şeyi olmayan, hatta emanet büro ile iş yapmaya çalışan müteahhitlerle rekabet edemiyoruz. Bence en önemlisi kamu kuruluşu iş vereceği müteahhidi iyi tanımalıdır. Ben bir olaya şahit olmuştum. İşi düşük fiyata almış bir müteahhidin şantiyesinde sorun çıkıyor. Müteahhidin bürosu olmadığı için cep telefonunu arıyorlar. Fakat cep telefonundan da ulaşılamayınca iş yarım kalıyor. Bunun gibi olaylara birçok kurum şahit olmuştur. Buna da çağdaş bir çözüm bulan kurumlar şartnameye şantiye şefinin ismini yazdırarak zorunlu hale getiriyorlar. Önceki yıllarda biz de bir mühendisimizi birçok şantiyede görevlendiriyorduk. Artık mühendis mesai saatleri içinde şantiyede olmak zorundadır. Olmadığı takdirde kurum tarafından para cezası uygulanmaktadır. Bu gibi önlemler bizi sevindiriyor. Kamu kuruluşları işine yatırım yapan, teknik ekibini kurmuş, araç parkını oluşturmuş, kendini ispatlamış müteahhitleri işin selameti için işi ehline vermesi gerekir. Yeni ihale yasası iyi ama bazı eksiklikleri var. Örneğin; parası olan bir vatandaş iş bitirme belgesine sahip bir inşaat firmasını satın alıyor ve o firma üzerinden işler yapıyor. Fakat o firmayı satın alan kişi işi bilmiyor. Dolayısıyla yaptığı işler sağlıklı olmuyor. Bazı kurumların ihalelerinde fiyatlar çok düşürülüyor. Kurum zaten yaptıracağı işin bedeli olan bir keşif bedeli hazırlıyor. Bu hazırlanan keşif bedelinin çok altında fiyat vererek iş yapmanın müteahhide hiçbir faydası olmaz. Bunun çözümü için ortalama fiyat sistemi uygulanmalıdır. İhalelerde ortalama fiyat veren kişiye iş verilmelidir. Türkiye’de yeni imar yasaları depremden sonra düzenlenmiştir. Müteahhitler hakkına razı olan ve haddini bilen insanlardır. Bugünlerde müteahhit arkadaşlarımız çok düşük kar oranlarıyla işler yapmaktadır. Ülkemizin müteahhide ihtiyacı var. Ardımıza baktığımızda üzüldüğümüz de oluyor. Önceki yıllarda altında araba, elinde çanta ile gezen müteahhitlerle rekabet edemediklerinden dolayı baba dediğimiz müteahhitler iflas etti. Çünkü o baba müteahhitler ülkemizi inşa etmiş, milletimize istihdam sağlamış müteahhitlerdir. Türkiye’de işinin ehli ve profesyonel firmalar artık yurtdışında iş yapmak için ülkemizden gidiyor. Her gün can pazarının yaşandığı Irak’ta iş yapan müteahhit arkadaşlarımız var. Allah onlara yardım etsin. İnşallah bu günlerimiz bir hatıra olur. Ben bu sorunların zamanla aşılacağına inanıyorum.
YÜZDE 35 ZAMAN KAZANCI
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin yaptırmış olduğu Eskihisar-Topçular İskelesi inşaatı bittiğinde İstanbul halkına ne kadar fayda sağlayacak? Bize bu proje hakkında bilgi verir misiniz?
Bununla ilgili size bir istatistik bilgileri söylemek isterim. 2007 yılı Ocak ayında iskeleden 1.000 yolcu ve 15.000 araç geçerken, 2007 Temmuz ayında 1.800 araç ve 18.000 yolcu geçiş yapmış. 2007 Temmuz ayına kadar Cuma günleri 3.000, Cumartesi ve Pazar günleri 4.000 araç geçiş yapmış. Temmuz ayından sonra ise Cuma günleri 3.300, Cumartesi günleri 6.000, Pazar günleri ise 8.000 araç geçiş yapmış. Eskihisar İskelesi’nde 4 rampa vardı. Proje bittikten sonra 6 tane rampa olacak. Yollara biriken kuyrukların giderilmesi için turnikeler büyütülecek. Bununla beraber yolculuk yapan vatandaşlar % 35 oranında bir zaman kazancı sağlayacak. İskelenin işletimi de İDO’ya devredilerek belediyeye maddi kazanç sağlayacaktır. 2007 yılı Aralık ayında inşaatı bitecek ve teslim edeceğiz.
SAHİL KIYILARINA KATLI OTOPARK
Hisar İnşaat olarak İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne neler tavsiye etmek istersiniz?
İstanbul’da yaşanan park sıkıntısı için deniz trafiğinin kullanılmasını ve uygun konumda olan sahil kıyılarına katlı veya katsız otoparklar yapılmasını istiyoruz. Kazık sistemi ile yapılan bu otoparklar son derece sağlıklıdır. Hatta Tekirdağ’da bir tane bulunmaktadır. Amerika’da bu gibi otoparkların çelik kazık yerine plastik kazık ile yapıldığına yakından şahit olduk. Bu plastik kazık 80 yıl bakımsız durabilmektedir. 80 yılda bir bakım yapıldığında ise ömrü uzamaktadır. Böyle projelerin İstanbul’da park sıkıntılarının giderilmesi için tercih edilmesini istiyoruz.
HEDEFİMİZ DAİMA İLERİYE GİTMEK
Gelecekteki hedefleriniz nelerdir?
Hedeflerimiz daima ileriye gitmektir. Büyük hedeflerimiz var ama ülkemizde bu hedeflere ulaşmak için şansımızın iyi gitmesi gerekiyor. Çünkü şartlar bunu gerektiriyor. Yarınımızın garantisi yok. Yurtdışında da iş yapmak için bazı temaslarımız oldu.
UYARI: YUKARIDAKİ RÖPORTAJ SADECE MEDYA ÇALIŞMASIDIR. ERCİYES GRUP OLARAK BU ŞİRKETLE HİÇBİR TİCARİ BAĞIMIZ YOKTUR.