Yeşil: Kuzey'i Güney'e bağlıyoruz
Karayolları 10. Bölge Müdürü Zeynel Abidin Yeşil, Artvin Hopa'dan Gürcistan'a, Rize'den Mardin'e, Trabzon'dan Erzurum Aşkale'ye, Gümüşhane'den Erzincan'a kadar olan güzergâhların hükümetin çok büyük önem verdiği söyledi. Yeşil, bu yollar sayesinde Kuzey'i Güney'e bağlayacaklarını söyledi.
MEHMET SAFA CANAT - HASAN CANAT / İSTANBUL

Öncelikle bize kendinizi tanıtır mısınız?

1962 Gümüşhane doğumluyum. 1989 yılında Karadeniz Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünden mezun oldum ve aynı yıl Karayolları Genel Müdürlüğü’nün sınavını kazanarak Karayolları’nda göreve başladım. İlk görev yerim 8. Bölge olan Elazığ’dı. Daha sonra 1992 yılından 2004 yılına kadar, şu an bölge müdürlüğünü yaptığım Trabzon’da kontrol şefliği yaptım. 2004 yılında Erzurum 12. Bölge Müdürlüğü’nde Yapım Başmühendisi olarak çalıştım. Aynı yılın sonunda Erzurum’da bölge müdür yardımcılığına atandım. 2005 yılı Ocak ayında da Karayolları 12. Bölge Müdürü oldum. 2006 yılının Haziran ayında Diyarbakır 9. Bölge Müdürlüğü’ne atandım. 2009 yılının Temmuz ayında da Trabon 10. Bölge Müdürlüğü’ne atandım. Halen Karayolları 10. Bölge Müdürlüğü görevime devam etmekteyim.

Karayolları 10. Bölge Müdürlüğü’nün son dönemde yapmış olduğu ve yapacağı projelerden bahseder misiniz?

Karadeniz Sahil Yolu sayesinde hizmet sınıra dayandı. Şimdi hükümetimizin çok önem verdiği Kuzey-Güney aksları var. Hopa-Borçka-Artvin-Şavşat-Gürcistan, Rize-İspir-Erzurum-Bingöl-Diyarbakır-Mardin, Trabzon-Maçka-Gümüşhane-Bayburt-Maden-Aşkale, Gümüşhane-Erzincan ve Ayrım-Dereli-Şebinkarahisar hattı da bölge müdürlüğümüzün sorumluluk alanı içerisinde yer alan Kuzey-Güney akslarındandır. Hükümetimizin de planladığı gibi Doğu-Batı aksları tamamlandı. Şimdi de Kuzey’i Güney’e, Güney’i Kuzey’e bağlayacağız.

CANKURTARAN, TÜRKİYE’NİN EN UZUN TÜNELİ OLACAK

Hopa-Borçka-Artvin güzergâhında bulunan Cankurtaran Tüneli’nin ihalesi yapıldı ve Sayın Ulaştırma Bakanımız Binali Yıldırım Bey de bizzat temel atma törenine katıldı. Şu anda çalışmalar devam ediyor. Hopa çok yağmur ve kar yağışı alan bir yer olduğu için Cankurtaran Tüneli, Artvin Hopa’da yaşayan insanların sahil yoluna ulaşımında çektiği sıkıntıları bitirecek. Cankurtaran Tüneli, Karadeniz Sahil Yolu’ndaki Sarp Tüneli’nden sonra şu anda Türkiye’de yapımına başlanan en uzun tünellerimizden biridir. 5 bin 200 metre uzunluğundaki çift tüplü tünel, 2 km’lik bağlantı yolları ile beraber 7 bin 200 metrelik bir güzergâhtır. Bunun devamında da Hopa’dan Borçka’ya kadar olan bölünmüş yol ihalesini de yaptık. Kuzey-Güney aksının 12-13 km’lik kısmına girmiş olduk. Devamı ile ilgili proje çalışmalarımız da devam ediyor.

RİZE-İSPİR YOLU 2011'DE TRAFİĞE AÇILACAK

Rize-İspir güzergâhı 81 km uzunluğunda bir projedir. Yolun ilk 17 km’sinin bölünmüş yol çalışmalarına başlandı. 2011 yılı sonunda da bitümlü sıcak kaplamalı olarak trafiğe açmayı hedefliyoruz.

TRABZON LİMANI GÜRBULAK SINIR KAPISINA BAĞLANIYOR

Trabzon-Maçka-Gümüşhane-Bayburt-Maden-Aşkale hattı da çok önemli bir hattır. Özellikle Trabzon Limanı’nı İran, Gürbulak Sınır Kapısı ve Erzincan’a bağlayan bir projedir. Trabzon-Maçka arası ihalesi yapılıyor. Geri kalan kısımları da biz bölge müdürlüğü olarak 4 parça halinde ihale ettik. Şu anda ihale süreçleri devam etmektedir. Bayburt girişine 20 km kala ve çıkışından Aşkale sınırına kadar olan bölümde valilik koordinasyonu ile olan çalışmalarımızda şu anda sathi kaplama mertebesinde büyük bir çoğunluğunu tamamladık.

Ayrım-Dereli-Şebinkarahisar güzergâhı ise Sivas’a aktarılan bir koridordur. Dereli’ye kadar olan bölümün projesi tamamlandı ve şu an ihale aşamasına getirdik. Devamındaki kısmın da projesi bitmiştir.

SAHİL YOLU, KARADENİZ'DE BİR VİZYON OLUŞTURDU

Karadeniz Sahil Yolu’nun yapım aşamasından bahseder misiniz? Böyle büyük bir projenin yapımında Karayolları Genel Müdürlüğü’nün ne kadar etkisi oldu?

Karadeniz Sahil Yolu’nda bulunan Hopa-Sarp-Samsun arası ulusal ağ bütünlüğündeki yol ağlarımızdan biridir. Uzun yıllar tek şerit olarak kullanılıyordu. Bölgemizin özellikle Karadeniz Sarp Sahil Yolu’ndan Gürcistan’a bağlanması uluslar arası bir yol olması sebebiyle bu yolun bölünmüş yol olması çok büyük önem arz etmektedir. Karadeniz Sahil Yolu, Samsun’dan Sarp’a kadar devam eden 542 km uzunluğunda bir projedir. Bu projenin Piraziz’den Sarp’a kadar olan 359 km’si bizim bölge müdürlüğümüzün sorumluluk alanı içerisindedir. Karadeniz Sahil Yolu’nun 2004 yılı başına kadar yüzde 30’u tamamlanmıştı. Hükümetimizin, özellikle Başbakanımızın ve Sayın Ulaştırma Bakanımızın destekleriyle yolun geri kalan yüzde 60-65’lik kısmı 2007 yılı sonu itibariyle tamamlandı ve trafiğe açıldı. Karadeniz Sahil Yolu’nda, Hopa Sarp’tan Samsun’a kadar olan eski yolda 12-13 saatlik seyahatlerle birlikte Samsun’a ve diğer illere ulaşılabiliyordu. Şu anda ise Samsun-Trabzon arası ortalama 3 - 3,5 saate düştü. Hopa Sarp’tan Samsun’a kadar ise 6-7 saatlik bir sürece düştü. Araç sayısı ve insan hareketleri artmasına rağmen trafik kazalarında da önemli bir düşüş oldu. Meydana gelen kazalar sadece sürücü hatalarından olmaktadır. Artık yollardan kaynaklanan herhangi bir kaza olmuyor. Bununla birlikte Karadeniz Sahil Yolu bölgedeki turizme bir canlılık getirdi. Özellikle inanç turizmi ve yayla turizmi Karadeniz Bölgesi’nde çok yaygın olduğu için Karadeniz Sahil Yolu’nun da konforlu bir seyahat imkânı sağlaması beraberinde bölgeye hem yerli turist hem de yabancı turist gelmesini sağladı. Uzungöl, Ayder, Çamlıhemşin ve Meryem Ana Manastırı çok sayıda turistin ziyaret ettiği yerlerdir. Karadeniz Sahil Yolu, ticari ve ekonomik anlamda da birçok avantajlar getirmiştir. Çünkü dışarıdan gelen çeşitli ticari malların ulaşım süresi kısaldığından dolayı girdi fiyatları düşmüştür. Araç yıpranmasının, fazla yakıt kullanımının azalması ekonomiye artı bir kazanım oldu. Karadeniz Sahil Yolu’nun güzergâhında önemli projeler de inşa edilmeye başlandı. Mesela limanlar ve balıkçı barınakları modern ve Avrupa Birliği standartlarında tadilat edildi. Karadeniz Sahil Yolu, kesinlikle doğa ile insanı birbirinden ayırmamıştır. Sahillere çok sayıda T şeklinde dalgakıranlar yapıldı. Bu yıl Karadeniz sahilinde insanlar denize girmeye başladı. Şehirlere çevre yolu yapıldı. Karadeniz Sahil Yolu, kısacası Karadeniz’de bir vizyon oluşturdu.