Doğu'nun en büyük tüneli: Kuskunkıran
Tamamlandığında 10 kilometrelik yolu 6 kilometreye düşürecek olan Kuskunkıran Tüneli'nde çalışmalar tüm hızıyla sürüyor. Tünel inşatının yüklenici firma Başkanı Necdet Gürsesli, 2 bin 176 metre uzunluğundaki Kuskunkıran Tüneli'nin Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgeleri için çok büyük önem arz ettiğini belirtti.
MEHMET SAFA CANAT - HASAN CANAT / İSTANBUL

Öncelikle bize firmanızı tanıtır mısınız?

Firmamız 32 yıllık birikimi ile 22 yıldır NVS İnşaat San. ve Tic. Ltd. Şti. adı altında faaliyet gösteren bir aile şirketidir. Şirketimizin amacı ve misyonu; etüt, fizibilite, araştırma, yatırım, inşaat ve taahhüt konularında ihtiyaçlara cevap verebilmek, yüklenmiş olduğu taahhütleri ve projeleri eksiksiz olarak zamanında ve nitelikli bir şekilde gerçekleştirmektir. Şirketimiz; inşaat, taahhüt, ticaret, enerji, tarım, eğitim ve sağlık sektörlerinde faaliyetler göstermektedir. İnşaat sektöründe; baraj, gölet, HES, sulama, içme suyu, dekapaj, yol, tünel, katı atık ve konut işleri yapıyoruz. Enerji sektöründe hidroelektrik ve rüzgar santrallerinden elektrik üretimi yapıyoruz. Tarım sektöründe narenciye üretimi yapıyoruz. Sağlık sektöründe tanı ve tedavi hizmetleri alanında yanık hastanesi işletmekteyiz. Eğitim sektöründe ise Adana ve Mersin illerinde dershane hizmeti vermekteyiz. Şirketimizin faaliyet alanları içerisinde yaklaşık olarak 400 kişi istihdam edilmektedir.

Van'da inşa ettiğiniz Kuskunkıran Tüneli ile ilgili neler söylemek istersiniz?

Kuskunkıran Tüneli; ülkemizin İzmir, Antalya, Mersin, İskenderun gibi limanlarından Gürbulak ve Esendere gümrük kapılarına uzanan ulaşım yolu üzerinde bulunmaktadır. Bu ulaşım yolu aynı zamanda Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgeleri içinde çok büyük önem arz etmektedir. 2234 rakımında bulunan Kuskunkıran geçidi özellikle kış aylarında yoğun bir kar mücadelesi gerektirdiğinden çok büyük zorluklarla aşılmaktadır. Bölgesel olarak ulaşım sektöründe çalışan nakliyeciler bu durumdan oldukça muzdariptir. Kuskunkıran geçidi iniş ve çıkışı itibariyle 10 km uzunluğundadır. 2176 m uzunluğundaki tünel ve 950 m yaklaşım yollarıyla inşaatı tamamlandığında bu mesafe 6 km kısalacaktır. Firmamız Van-Tatvan karayolu, Kuskunkıran tüneli ve yaklaşım yolları işinin ihalesine hazırlandığı zaman sürenin 210 gün olduğunu görünce endişelenmiştik. Çünkü bu hacimdeki bir işin en az süresinin 400 gün olması gerekir. Projenin nakliyeciler ve bölgedeki yaşayan insanlar için ne kadar önemli olduğunu gördüğümüzden teklifimizi verdik. İhale bizde kalınca hemen çalışmalarımıza başladık. Zamanı kısaltmak için bütün sistemimizi 24 saat çalışma esası üzerinde ve her türlü araç gerecimizi iki katına çıkararak anılan sürede bitirmeye çalışmaktayız. Karayolları 11. Bölge Müdürü Sayın Arif Çobanoğlu Bey’in yoğun ilgisi ve dirayetli yönlendirmeleriyle işimiz daha da kolaylaşmaktadır. Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım, Hükümetimiz ve Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan Bey’in doğru ulaştırma politikaları nedeniyle bölgedeki yerel yöneticilerin ve çalışanlarımızın gayretleriyle bu projeyi ulaştırma sektörüne kazandırmaktan biz de büyük bir mutluluk duyacağız. Bölgenin topoğrafik yapısının dağlık olması nedeniyle Baykan-Bitlis ve Bitlis-Gümrük Kapıları arasındaki ana ulaşım yolunda bu tür tünel inşaatları daha fazla yapılmalıdır. Örneğin; Tatvan geçişi ile Van Güzeldere geçişi tünele kavuşturulmalıdır. Yakıt tasarrufu, trafik güvenliği, kar mücadelesi nedeniyle bu tür projeler oldukça verimli olmaktadır.

YATIRIMLAR HIZ KESMİYOR

Hükümetimizin Türkiye genelinde yaptığı inşaat yatırımlarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Hatırlıyorum, 2002 yılında mevcut hükümetimiz hükümet programını hazırlarken inşaat sektörünü canlandırmak için 15 bin km duble yol ve 100 bin konut öngörmekteydi. Bugün için bu projeler fazlasıyla gerçekleşmiş durumdadır. Buna benzer her alanda yoğun bir yatırım atağı olduğunu bizler de büyük bir memnunlukla izlemekteyiz. Özellikle Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde temel yatırımlar yapılmaktadır. Enerji, sağlık, eğitim, konut, tarım ve ulaştırma sektörlerinde büyük bir canlılık mevcuttur. Nitekim Van’ın Erciş ilçesinde bulunan ve 17 bin 500 hektar sulama alanı bulunan Erciş-Pay sulama projesi kapsamındaki Morgedik Barajı inşaatını firmamız üstlenmiştir ve 2012 yılında bu proje zamanında bitirilerek hizmete sunulacaktır.

DAHA GERÇEKÇİ BİR KAMU İHALE YASASI İSTİYORUZ

Kamu ihale sistemi ile ilgili neler söylemek istersiniz?

Bilindiği gibi 4734 sayılı Kamu İhale Yasası ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri kanunu 2002 yılında yürürlüğe girerek uygulanmaya başlanmıştır. Bu yasaların çıkması ve uygulanması çok önemli bir değişikliktir. Ancak aradan geçen 8 yıllık süre içerisinde gerek idarelerin, gerek Kamu İhale Kurumu’nun, gerekse müteahhit firmaların kurumsal yapıları ve buna bağlı olarak da gerekli altyapıları yeteri kadar oluşmadığından birtakım sıkıntılar yaşanmaktadır. Hızla bu sıkıntıların ortadan kaldırılması gerekir. Bunu kamu idareleri ve müteahhit firmalar elbirliğiyle yapmalıdırlar. Özellikle elektronik ortamda daha hızlı bir sistem üretilmelidir. Örneğin; e-ihale gibi.

UYARI: YUKARIDAKİ RÖPORTAJ SADECE MEDYA ÇALIŞMASIDIR. ERCİYES GRUP OLARAK BU ŞİRKETLE HİÇBİR TİCARİ BAĞIMIZ YOKTUR.