Öncelikle bize kendinizi ve firmanızı tanıtır mısınız?
Adım Nejdet Yörük. BMW Yetkili Servisi olan Şimşek Oto’nun Yönetim Kurulu Başkanıyım. Küçük yaşta çıraklıkla başladım, ortaokulu zor bitirdim. 41 yıldır bu sektördeyim.
ÖNCE SANAYİ SONRA YATIRIM
Otomotiv sektörünün daha iyi olması için neler yapılmalıdır? Size Türkiye’de yerli otomobil imalatının başlaması için neler gereklidir?
Sanayiye iyi bir yatırım yapılmadan otomobil yapılamaz. Önce alt yapı sonra yerli yatırım yapılmalıdır. Bir adam bir araba yapıyor, ikinciyi yapamıyor. Sanayiye kontrol de getirilmesi gerekiyor. Yerli üretime geçilirse, mesela bir Hyundai yapamaz mıyız, hükümet desteğiyle yaparız. Hükümet destek vermeye hazır fakat iş adamları hazır değil. Sanayi olmadan üretim yapılamaz. Rahmetli Erbakan’ın dediği gibi ‘Önce ağır sanayi yatırımı olmalı’. Ağır sanayi hamlesi şart, çünkü üretmeden tüketiyoruz. Üretmeden bir yere gelemeyiz.
SANAYİDE VERGİ İNDİRİMİ YAPILMALI
Şaşmazlar Oto Sanayi Sitesi’nde karşılaştığınız sıkıntılar var mı?
10 yıldır Şaşmazlar Oto Sanayi Sitesi’nde iş yapmaktayız. Benim bütün çalışanlarım sigortalıdır. Sanayide her işçinin sigortalı olması için vergi indirimi şart. Vergi indirimi olursa rahatlıkla vergi ödenir, çalışanlar da sigorta yapılır. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Sayın Nihat Ergün Bey’in bu duruma el atmasını bekliyoruz. Ekonomiye düzen gelirse, vergiler aşağı çekilirse her şey otomatik olarak düzelir. Herkes vergisini öder sigortasını yaptırır. Şaşmazlar Oto Sanayi Sitesi için Ankara Büyükşehir Belediye Başkanımız Melih Gökçek Bey yol ve park sözü verdi ve yapımları başladı. 20 yıldır bu sanayi sitesi asfalt bekliyordu ve oldu. Fakat burada kamyon ve tırların nakliye ambarları var. Tırlar hem yolları bozuyor, hem kazalara sebebiyet veriyor. Bir günde birçok kazalar oluyor. Biz sanayi esnafı olarak bu nakliye ambarlarının buradan kaldırılmasını istiyoruz. Şehir içinde nakliye ambarı olmaz.
KALİFİYE ELEMAN EĞİTİMİ ŞART
Sanayiden iyi verim almak için sanayi yönetimi neler yapıyor?
Sanayide çıraklık eğitimi için gece kursları vardı. O kursları kapattılar. Ustalık eğitimsiz hale gelecek. Bu işe 50 senesini veren de var yeni yetişen de var. Adam 50 yıl emek vermiş ama bir şey öğrenememiş. Böyle insanları bir sınava tabi tutmak gerekir. Eğer yapamıyorsa belgesini almak gerekir. İnsanların otomobillerini bozanlara müsaade edilmemelidir. Özellikle sanayi siteleri bu konuda düzgün iş yapamazsa biter.
KASKOLARDA HİLE DÖNEMİ BİTTİ
Sizce kaskolarda bir çeteleşme var mı?
Sanayinin en büyük yüz karası kasko şirketleridir. Mesela kasko şirketinden bir uzman geliyor, araca bakıyor, hasar durumuna göre rapor düzenliyor ve aracın tamir edilmesini istiyor. Aynı zamanda hasarlı aracı resimliyor. Araç sahibi 3 gün sonra tekrar kaza yaptığını söylüyor. Araç yine aynı yerden hasar almış. Eksper resimleri karşılaştırıyor, resimler aynı çıkıyor, sonra sanayideki ustaya; ‘sen bunu 3 gün önce yaptın mı’ diye soruyor ve sanayi ustası ekspere fatura gösteriyor. Eksper tekrar ödeme yapıyor. Bunları araç sahipleri yapıyor, sanayi ustaları yapmıyor. Bunlara büyük bir ceza uygulanmalıdır. Şimdi sistem değişiyor, parçayı eksper gönderiyor, işçiliğinin maliyetini sanayi ustası ile görüşüyor. Daha sonra eksper parça takılırken her aşamasını resimliyor. Sanayide eksper sorunu düzene girdi. Vergi sistemi de sanayide düzene girerse rahatlayacağız.
UYARI: YUKARIDAKİ RÖPORTAJ SADECE MEDYA ÇALIŞMASIDIR. ERCİYES GRUP OLARAK BU ŞİRKETLE HİÇBİR TİCARİ BAĞIMIZ YOKTUR.