Öncelikle bize firmanızı tanıtır mısınız?
Adım Abdurrahman Yörük. 1958 Van doğumluyum. Van’da doğup büyüdük ve 30 yıldır Van’da inşaat işleri yapıyoruz. Biz Van’ın dünyada olmayan bir hayat standardı olduğuna inanıyoruz. Fakat bu hayat standardının halka yansımadığını gördüğümüz için Van halkının yaşam kalitesini yükseltmek için ileriye yönelik yatırımlar yaptık. YTY İnşaat’ın kurulduğu döneme kadar Van’da okul, cami, altyapı inşaatları, elektrik şebekeleri yaptık. 1991 yılında YTY İnşaat’ı ilk önce Yörük İnşaat olarak kurduk. Daha sonra 1992 yılında ortaklarımızla birlikte YTY İnşaat’ı kurduk. 1996 yılında İstanbul’da Şeyhli Hilal Konutları’nın yolunu ve altyapısını yaptık. Yine 1996 yılı içerisinde Van, Bitlis, Muş ve Hakkari illerinin global telefon şebekeleri işini aldık. 2001 yılında global telefon şebekelerinin inşaatı bittiği zaman biz bölgedeki başlıca il, ilçe, köy ve mezralarda 152 bin prensibal yaptık. O dönemde 209 şantiye açıp kapattık ve İSO Kalite Belgesi aldık. 1997 yılında asfalt plentini kurduk ve Van Havaalanı’nın otoparkını yaptık. Bununla bağlantılı olarak Muradiye, Saray, Özalp ve Gürpınar ilçelerinin şehir geçişi yollarını da yaptık. 2004 yılında Bitlis’te Ahlat-Tatvan Yolu işini aldık ve aynı yıl içinde bitirdik. 2005’te Adilcevaz-Malazgirt Yolu’nun 16 km’sini yaptık. Aynı zamanda Van-Erciş Yolu’nda da üstyapı işimiz vardı. 2006 yılından bugüne kadar Edremit Şehir Geçişi ve Van Merkez’de birçok yol projelerine imza attık. Şu an taahhüdümüzde devam eden Şabaniye Yolu, Van-Gürpınar Yolu, Van-Edremit Yolu ve Çaldıran-Dorutay Yolu yol yapım işleridir. Biz yol yapımı işlerine bilahare başladığımız için en iyi makineleri araştırarak, fabrika ve fuar gezileri yaparak yol yapımı üzerine yoğunlaştık. Van’da beton santrali, taş ocağı ve beton yapı elemanları tesislerini kurduk.
VAN’IN ŞEHİR İÇİ TRAFİĞİ RAHATLADI
Van Şehir Geçişi’nde inşa ettiğiniz OSB Kavşağı ve Kale Kavşağı işlerinizin kapsamından ve bölge halkına sağlayacağı faydalardan bahseder misiniz?
Yaptığımız kavşak çalışmaları Van’ın şehir içi trafiğini olumlu yönde etkilemiştir. Özellikle Kale Kavşağı, köprülü kavşak çalışması olduğu için transit geçişlere olanak sağlamış ve şehir içi trafiğinin yükünü azaltmıştır. Kale Kavşağı projesi yaklaşık 1 km uzunluğundadır ve 120 günde tamamlanmıştır. Bu süre içerisinde kanalizasyon, içme suyu, Telekom, TEDAŞ, doğalgaz deplaseleri ve yaklaşık 15 km servis yolu imalatları da yapılmıştır. Bir diğer projemiz olan OSB Kavşağı ise dönel kavşak şeklindedir. Bu projelerin Van Valimiz Münir Karaloğlu Bey’in ve Karayolları 11. Bölge Müdürümüz Arif Çobanoğlu Bey’in yoğun destekleri ile Van bölgesine yapılan çalışmaların kısa zamanda vatandaşın hizmetine sunulması bizi de sevindirmiştir. Ayrıca şirketimiz üniversite kavşağı, terminal kavşağı ve oto sanayi kavşağının da yapımını gerçekleştirmiştir.
İRAN SINIR KAPISI BİR AN ÖNCE ENTEGRE EDİLMELİ
Hükümetin Van’a yaptığı yatırımları yeterli buluyor musunuz ve Van’a daha ne tür yatırımlar yapılmasını önerirsiniz?
Van halkı kendilerine yapılan güzel hizmetleri hiçbir zaman unutamayacak ve her zaman minnet edecek kadar asil bir halktır. Bunun için Van’da ekonominin iyi düzenlenmesi gerekiyor. Stratejik olarak yapılacak çalışmalar zaten sınırlıdır. Van’ın Batı’ya açılımı nüfus azlığından dolayı gerçekleşmiyor. Van’da üretim yapan firmaların ürettiği ürünü Batı’ya satma şansı yok. Bizim ürettiğimizi Doğu’ya satma mecburiyetimiz var. Mesela İran’da bizim dilimiz ile konuşan 40 milyon insan var. Eğer İran’ın sınır kapısı entegre olursa ekonomiye çok büyük canlılık gelir ve Van da böyle bir atılıma hazır bir şehirdir. 2023 yılında hükümetimizin 500 milyar dolar ihracat hedefi var. Van da bu hedefe katkı sağlayabilir. Van’ın nüfusu 1 milyonu aştı ve bununla birlikte ekonomik anlamda da ihtiyaçları arttı. Bu vakitten sonra Van’ın yön gösterici yöneticilere ihtiyacı var. Önceki yıllarda sınır kapılarında yapılan kaçak alım-satım işlerinden dolayı çok sayıda insan mağdur olmuştu. Ben bu kaçak yollarla yapılan alım-satım işlerinden çok rahatsızlık duyuyorum. İnsanlar meşru ticaret yaptığı müddetçe ileriye giderler. Bu anlamda İran Sınır Kapısı’nı ve Van Çevre Yolu’nu çok önemsiyorum. İran Sınır Kapısı ve Van Çevre Yolu birbiri ile yakın alakalı projelerdir. Bu iki önemli projenin en kısa zamanda hayata geçmesini bekliyoruz. Ayrıca Başbakanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan Bey, 2002 yılında Başbakan olmadan önce seçim gezisinde Van’a geldiğinde Van halkına Van Gölü’nün kurtarılacağına dair söz vermişti. Biz Van Gölü’nün kültürel bir mirasımız olduğunu söylüyoruz ve Van Gölü’ndeki atıkların acilen temizlenmesini ve çevresinin düzenlenmesini istiyoruz. Van Gölü’nün kurtarılması Van’ın turistik açıdan değerini arttıracak ve bölgeye ciddi anlamda getirisi olacaktır. Hiçbir Van’lı işadamı sırf Van Gölü’nün bu içler acısı halinden ötürü Van Gölü’nün etrafına yatırım yapmıyor. Devletimiz büyük ve isterse Van Gölü için her şeyi yapabilir.
VAN’A ALIŞVERİŞ MERKEZİ YAPACAĞIZ
Peki sizin Van’da ileriye yönelik yatırımlarınız var mı?
Bizim Van’da yapmak istediğimiz büyük bir alışveriş merkezi projemiz var. Van’da Cumhuriyet Caddesi’nde yapmayı düşündüğümüz bu alışveriş merkezi yatırımımızdaki en büyük etken İran’dan Van’a çok sayıda turist gelmesidir. İlerleyen yıllarda Van’a Avrupa’dan ve Amerika’dan da turist gelecek ama en çok İran’dan turist gelecek. Bu yüzden bizim alışveriş merkezimizin Van’a turistik ve ticari anlamda büyük bir kazanç merkezi olmasını, hem de Cumhuriyet Caddesi’ne de bu sayede daha çok önem verilmesini sağlamasından yanayız. Bunun dışında bizim YTY İnşaat olarak Van’a tarımsal, turistik ve ticari anlamda yapacağımız daha büyük projelerimiz de olacak. Biz Avrupa’da gördüğümüz yapıları Van’a kendi yerel duygularımızla adapte etmeye çalışıyoruz.
KAMU İHALELERİNDEKİ BÜROKRATİK SIKINTILAR GİDERİLMELİ
Kamu ihale sistemi ile ilgili neler söylemek istersiniz?
Muhasır bir ülke seviyesine gelinebilmesi için devletin bürokratına, bürokratın da müteahhidine güvenmesi gerekir. Bu sistem oturmadığı takdirde yapılan işlerin de pek hayırlı olmadığı Cumhuriyet tarihinden bu yana gelen süre zarfında ispatlandı. Devletin kanunu ne olursa olsun, neticede ihalelerde bir problem olduğu bilinmektedir. İhalelerde yüksek tenzilat uygulanması ayrı bir handikaptır. Fakat bununla beraber ihaleler sonuçlanmıyor ve boşu boşuna vakit kaybediyoruz. İhalelerin başlangıç ve bitiş süreleri çok uzun olduğu için Türkiye’de taahhüt işleri yapan müteahhitlerin iş yapma şansı günden güne azalıyor. Çünkü inşaat işleri en çok yaz mevsiminde yapılıyor. Bahar ayında çıkan bir ihale yaz ayının ortasında sonuçlanıyor. Tam işe başlanacağı zaman kış geliyor. Bu bir işte boşu boşuna vakit kaybetmekten başka bir şey değildir. Kamu ihalelerinin mevsimsel dönemlere göre düzenlenmesi ve bitirilmesi gerekiyor. Devlet yapılacak iş için ödenek veriyor ama mevcut ihale yasalarından dolayı işler zamanında bitirilemiyor ve hep zaman kaybına sebep oluyor.
UYARI: YUKARIDAKİ RÖPORTAJ SADECE MEDYA ÇALIŞMASIDIR. ERCİYES GRUP OLARAK BU ŞİRKETLE HİÇBİR TİCARİ BAĞIMIZ YOKTUR.